Визначені найточніші соціологічні компанії України

Найбільш точними виявились соціологічні дослідження, які здійснювали Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва спільно з Київським міжнародним інститутом соціології, дослідницька компанія «Active Group» та Центр соціальних та маркетингових досліджень «Социс». Такі дані Український соціологічний портал отримав в результаті моніторингу результатів опублікованих соціологічних досліджень напередодні голосування у першому турі виборів Президента України 2019 року.

У березні 2019 року, перед голосуванням у першому турі виборів Президента України соціологічі компанії публікували результати власних досліджень щодо електоральних уподобань українців. Порівнявши результати кожної з компаній із офіційними результатами, оприлюднені ЦВК, аналітики Українського соціологічного порталу вирахували відхилення у результатах компаній порівняно із результатами виборів. Просумувавши абсолютне значення відхилення, визначили сумарну помилку кожної з компаній. На основі цих даних вирахувано рейтинг точності.

Найточнішим прогноз виявився у спільного дослідження Фонду «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва та Київського міжнародного інституту соціології. Хоча саме ці дослідники показали одну з найбільших теоретичних похибок серед усіх. Жоден результат, прогнозований компанією, не відрізняється від результатів виборів більше ніж на заявлену похибку.

На другому місці із відставанням від найточнішого результату у 2,8% знаходиться дослідницька компанія «Active Group». Так само, як і у переможця, у «Active Group» немає результату, який би відрізнявся від лідера більше ніж на заявлену компанією похибку.

Третє місце за точністю посів Центр соціальних та маркетингових досліджень «Социс». Відставання від лідера – у 4,2%, а від другого місця – 1,4%. Проте, серед результатів компанії «Социс» є дві позначки, які відрізняються від результатів виборів більше, ніж на заявлену похибку (2,1%). Так «Социс» показав результат П. Порошенку 18,7%, що на 2,8% більше реального результату виборів, а Ю. Тимошенко – 11%, що на 2,4% нижче результату виборів.

З помітним відривом від першої трійки (2,7%) йде дослідження Українського інституту соціальних досліджень імені О.Яременка та Центру «Соціальний моніторинг». Результати даного дослідження при заявленій похибці у 1,7% має розбіжності із результатами виборів на користь Ю. Тимошенко (+2,6%), А. Гриценка (+2,2%) та О. Вілкула (+2%). Одночасно прогнозовано помітно менший результат для Ю. Бойка (-3,3%) та І. Смешка (-3,1%).

На п’ятому місці опинилась агенція «Фама». Дана агенція точно визначила першу трійку (розбіжності не перевищують заявлену похибку), при заявленій похибці у 2% отримала істотно нижчі результати для Ю. Бойка (-4,1%) та І. Смешка (-3,2%), але «додала» 2,1% А. Гриценку.

Група «Рейтинг» посіла 6 місце, отримавши сумарне відхилення від результатів виборів у 8%. Окрім того, «Рейтинг» при заявленій похибці в 1,8%, на 3,6% «занизив» результат В. Зеленського, на 3,8% «підтягнув» Ю. Тимошенко. Окрім того, «зайві» 2,9% у «Рейтинга» отримав А. Гриценко, а Ю. Бойку та І. Смешку «Рейтинг» не додав 2,2 і 2,5% відповідно.

Дослідження інституту аналізу і прогнозування, проведене спільно з аналітичною групою «Соціопрогноз», показало практично ідеальні результати за винятком двох позицій: Ю. Тимошенко в цьому дослідженні отримала на 5,3% більше, аніж на виборах, а І. Смешко  – на 4,2% менше.

Результати Інституту соціальних та медіа досліджень (ІСОМ) спільно з New Image Marketing Group відрізняються переважно щодо інших кандидатів, яким додали «зайві» 5,6% (при заявленій похибці в 2,4). Окрім того, вони дали В. Зеленському додаткові 2,5%, а Ю. Бойку не додали 2,7%.

У компанії Greenberg Quinlan Rosner (GQR), хоча і посіла за точністю 9 місце, результат жодного з кандидатів не вийшов за межі заявленої похибки в 4%.

Десятим за точністю виявився Центр Разумкова. У його дослідженні помилка сумарного відхилення від результатів виборів переважає за помилку лідера точності на 11,5%. Причому за межі заявленої похибки виходять лише 2 результати: В. Зеленський отримав у Центру Разумкова на 5,4% менше ніж на виборах, а П. Порошенко – на 6,2% більше.

Фонд інноваційних проектів, сайт якого аналітикам Українського соціологічного порталу так і не вдалось знайти, дав на 4,2% більше результатів Ю. Бойку, занизивши дані В. Зеленського на 4,1% та І. Смешка на 3,3%.

Соціологічний центр імені Михайла Драгоманова, давши адекватні дані по більшості позицій, при заявленій похибці в 2,3% отримав результат В. Зеленського на 7,9% менший виборчого, а результат П. Порошенка – на 2,9% більше передвиборчого. Варто зауважити, що цей центр проводив дослідження на 4-6 днів раніше більшості інших структур. Відповідно якоюсь мірою такі значні розбіжності із результатом виборів можна списати на більший проміжок часу і активну динаміку.

Центр соціального інжинірингу РАНД, заявивши про 2,5% похибки, «не додав» В. Зеленському 7,7%, взагалі не показав результат Смешка (недодавши йому всі 6%, отриманих на виборах), проте А. Гриценко в центрі РАНД отримав на 10,2% більше ніж на виборах, а Тимошенко – на 3,5%.

Дані Агенції суспільно-політичних досліджень і комунікативних стратегій коментувати неможливо через те, що вони містять явну помилку – усіх результатів кандидатів сума істотно більша за 100%.

Цікаво, що найбільше українські соціологи «помилились» з приводу саме кандидата І. Смешка, який отримав значно більше голосів, аніж давали йому більшість соціологічних компаній.

 

 

Фотозвіт

One thought on “Визначені найточніші соціологічні компанії України

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *